Historie

Het Verenigingsgebouw Egmond is gebouwd in 1928 als integraal onderdeel van de Oud-Katholieke parochie van St. Agnes in Egmond aan Zee.  Vele verenigingen uit Egmond aan Zee maakten dankbaar gebruik van de voor die tijd moderne voorziening.

Er was in die tijd geen aanwezigheid van een gesubsidieerde instelling als een  dorpshuis.  Zo werd dit gebouw o.a. dankbaar gebruikt door de plaatselijke Revue. Er werd opgetreden voor volle zalen. Menige prille liefde kende hier zijn ontstaan. Geen wonder dat een oude Egmonder altijd met veel dankbaarheid en plezier terugdenkt aan die mooie tijd op die mooie plaats in dat mooie gebouw.

Op deze wijze speelde de aanwezigheid van het Verenigingsgebouw Egmond als multifunctioneel centrum een belangrijke sociale en maatschappelijke rol in het Egmondse Verenigingsleven.

De financiering van de bouw kwam tot stand door o.a.  het organiseren van een fancy-fair. Die bracht maar liefst f 1.000,- op. Een enorm bedrag in die tijd. Ook werden steentjes verkocht door kinderen van vrijwilligers voor 5 cent per stuk.

Na de eerste steenlegging op 11 april 1928 werd met veel inzet door vrijwilligers, het verworven budget uit acties en een kleine hypotheek de bouw afgerond in september 1928 naar een plan van architect Van der Weele uit Den Haag.

De Egmondse verenigingen hadden de beschikking over een grote benedenzaal, waarin 210 gasten konden vertoeven. Boven was een kamertje ingericht voor ca 15 personen. Dit kamertje bestaat nog steeds in de originele vorm.

Toen het gebouw in de jaren zestig aan een opknapbeurt toe was boden zich weer vele vrijwilligers aan de handen hiervoor uit de mouwen te steken. Hierbij gesteund door de omstandigheden van een zeer strenge winter 1962-1963. De  vakmensen hadden alle tijd om te helpen omdat het barre weer hun werk stillegde.  Nadat er in 1964 nog een uitbreiding aan het gebouw had plaatsgevonden was de zaak compleet. Voorlopig was het even rustig met verdere uitbreidingen en renovaties.